Michaela Kraváriková: "Některé agentury váhu modelky příliš neřeší"

S Míšou jsme během loňského roku společně strávily dva měsíce v Malajsii a já tak mohla z první ruky pozorovat, kam ji osud a především tvrdá dřina vedou. Z Kuala Lumpur se rovnou přesunula do Singapuru, Hong Kongu a Šanghaje a strávila tak víc než rok na cestách. Co si myslí o regulacích modelingu v Evropě a jaký je rozdíl pracovat jako modelka v Asii? 


Ahoj, představila by ses prosím krátce?


Čau, jmenuji se Michaela Kraváriková, je mi dvacet let a modelingu se věnuji už čtyři roky. Začínala jsem s ním v Řecku v Thessaloniki, kam jsem se s rodiči přestěhovala kvůli otcově práci volejbalového trenéra. Teď ale žiji na Slovensku, kde mě zastupuje agentura Elite model management. Mezi své největší úspěchy bych zařadila focení pro českou Marie Claire, focení pro malajské časopisy Female a Nuyou, v Hong Kongu pak časopis Jessica. Dále jsem pracovala například pro Armani nebo Isabel Marant.


V roce 2015 se Francie přidala ke Španělsku nebo Itálii a zahrnula do svých zákonů zákaz zaměstnávat příliš hubené modelky. Konkrétně takových, které mají nižší BMI než 18. Při tvé výšce 178 centimetrů tedy musíš vážit minimálně 57 kilogramů. Vážíš méně nebo více?

Vážím méně.

Byla již dvakrát v Miláně. Jaká je praxe? Váží tě v agentuře nebo na castinzích nebo to vlastně nikdo neřeší?

V modelingu jsou míry a váha jedny z nejdůležitějších informací o modelce. Moje první zkušenost z Milána mi toho do života dala opravdu hodně, protože to byl můj vůbec první zahraniční pobyt jako modelka. Získala jsem tak zkušenosti s fungováním castingů, ale i prací. Každá agentura upřednostňuje jiný vzhled děvčat a podle toho určují, jestli je konkrétní dívka vhodná pro jejich klienty a nebo ne, jestli už má nějaké to kilo navíc nebo ne. Jako modelka by sis vždy měla udržovat svoje míry takové, jaké jsou zapsané u tvé mateřské agentury, ale i ve smlouvě se zahraniční agenturou.


Setkala ses během svojí  modelingové kariéry s modelkami, které by trpěly poruchami příjmu potravy?

Ano, měla jsem už i takovou zkušenost. V modelingu mezi dívkami panuje velká konkurence, neustále vás někdo porovnává, což vás může motivovat k hubnutí, abyste se stala „tou dokonalou“ modelkou, kterou vidíte v televizi, časopisech a jinde. Bohužel si myslím, že se tyto poruchy příjmu potravy objevují čím dál častěji nejen v modelingovém světě, ale i v tom běžném.


Zažila jsi už někdy, že by modelky udávaly falešně vyšší váhu, aby si je klienti vybrali?

Ano, ale více se setkávám s tím, že si přidávají nebo ubírají výšku. Myslím, že agentury to dělají proto, aby dané modelce pomohly zvýšit šance získat nějakou práci. Dokonce jsem se setkala i s tím, že agentura modelce míry přidávala a nebo ubírala výšku, což se jí nelíbilo. Přesné detaily vám ale nikdy neřeknou, proto rozhodně nechci nikoho kritizovat.


Strávila jsi i několik měsíců v Asii (Malajsie, Singapur, Hong Kong a Čína), jak se liší praxe tam? 

Modeling v Asii je hodně odlišný. Mají jinou kulturu, zvyky i náboženství, proto se může stát, že se budeš cítit úplně v koncích a některé situace tě budou vyvádět z míry. Modelka by měla být především připravená na to, že pracovat tam není žádná zábava, může si však vytvořit nové možnosti nejen pro svoji modelingovou kariéru, ale i svůj osobní život. Co se týká její váhy a mír, očekává se, že bude vypadat jako na svých polaroidech. Tyto polaroidy mateřská agentura posílá jak klientům, tak zahraničním agenturám a případně po ní chtějí, aby se vrátila zpět do formy. Některé agentury to ale příliš neřeší.
Musela jsi někdy kvůli modelingu hubnout? Tlačil tě někdo do toho nebo to byla tvoje volba? Jaký byl průběh celého hubnutí, kontrolovali tě v agentuře pravidelně?

Budu upřímná a na tvoji otázku odpovím jedním slovem, ano. U každého člověka je váha a typ postavy individuální, takže ne každý dokáže zhubnout nebo vytvarovat postavu tak rychle, jak se od něj očekává. Já jsem měla tu nevýhodu, že jsem měla hodně svalové hmoty ještě z puberty, které se zbavuje těžce. Teď už vím, jak můj organismus funguje a vím, jak si štíhlou postavu udržet i při sportování, kterého se nevzdám. Dříve jsem ale cítila tlak ze strany agentury, která se bála, že nebudu mít takovou postavu, jakou bych mít měla a díky tomu nebudu mít práci nebo nebudu moct vycestovat do zahraničí. Musím se ale přiznat, že to byla moje vina, protože jsem během své první cesty do Milána nebyla připravená na všechno, co mě čekalo. Stres byl silnější a já nedokázala ovládat svoje chutě. Chybou bylo, že jsem si mezi castingy nenašla volnou chvíli na zdravou stravu, ale nechávala jsem vše na večer, kdy už jsem neměla sílu si něco připravit sama a to nejrychlejší řešení byl fast food. To šlo brzy vidět i na mojí postavě. Krátce poté mě agentura vyslala do Malajsie, kde bylo každý den čtyřicet stupňů a já na sobě začala opět pracovat, abych svoji chybu napravila. Samozřejmě jsem dostávala zpětnou vazbu od agentury, což je určitě někdy potřeba. Co jiného se přeci od modelky čeká, když ne perfektní postava? A i když to nebylo jednoduché, tak jsem teď za tu zkušenost ráda a už dokážu poradit nejen sobě, ale i ostatním holkám, které si třeba neví rady.


Myslíš, že se díky regulacím ze strany státu něco v modelingu skutečně změní, i když klienti zůstali stejní? Nejsou tyto zákony pouze jakousi snahou ukonejšit veřejnost a přitom se modeling reálně nikam neposunul?

To je velmi dobrá otázka. Myslím, že je potřeba se na to podívat z obou stran. Souhlasím, že se média snaží spíše uklidňovat, ale je možné si všimnout, že už existuje i móda pro dívky, které nemají tu „dokonalou“ postavu. Já v tom vidím obrovský kontrast, protože pak můžeme vidět fotky buď příliš hubených a nebo obézních děvčat. Myslím, že modeling by měl výt pro každý typ postavy, ale na to je potřeba změnit všeobecný pohled na módní průmysl.


Na druhou stranu BMI 18 je poměrně vysoké číslo pro mladinké modelky, které ještě nedokončily vývoj nebo pro někoho, kdo je přirozeně hubený a má rychlý metabolismus. Jak může modelka s BMI 17 nabrat váhu a přitom si udržet míry?

Dívky, které jsou ještě ve vývoji, musí dodávat svému tělu všechny potřebné živiny. Mně se postava mezi mým patnáctým a devatenáctým rokem měnila různě, ale to je velmi individuální. Někdo má postavu hubenou od přírody, ale i tak by měl o své tělo dbát a dopřávat mu zdravou stravu a pohyb. Ne všichni jsou milovníci sportu, ale i obyčejná chůze může pomoci. To tajemství je ukryté v tvrdé práci, jejíž výsledek můžeme vidět třeba na supermodelkách Victoria’s Secret, je však nutné být trpělivá a pozitivní. 


Jak se připravuješ na Fashion Week?

Na Fashion Week se moc nepřipravuji, protože se snažím si postavu udržovat pořád tak, abych byla připravená na každou příležitost, která se může nečekaně naskytnout.
Jaké jsou tvoje další plány?

Moje další cesta je nepředvídatelná, vždy se snažím vše naplánovat se svým agentem, ale ne vždy jde vše podle plánů. Chtěla bych teď být více v Evropě, abych si tu vybudovala silnější jméno, což vyžaduje hodně trpělivosti a podpory od mých nejbližších. Jsem člověk, který se nebojí přijmout jakoukoli výzvu a jít si za svým. Ať už tím získám dobrou nebo nepříjemnou zkušenost. 

Ještě jednou Míši moc děkuji za rozhovor. Novinky z jejího života můžete sledovat na jejím instagramovém profilu @mkravarikova, kde pravidelně přispívá. Celý rozhovor byl přeložen do češtiny tak, aby zůstal zachován význam všech odpovědí. 

Komentáře

Okomentovat

Oblíbené příspěvky